sunnuntai 22. tammikuuta 2012

Lämmitysongelmia

Perjantaiaamuna Nibeni (Nibe Fighter 410P) vilkuttaa virhekoodia A03. Ei muuta kuin ohjekirja esiin. Ja kauhistus, nyt puhutaan yli- tai alipainesäätimen laukeamisesta. Alipainesäädin palautuu automaattisesti, mutta ylipainesäätimestä pitää painaa nappi sisään. Ei muuta kuin kansi auki ja tutkimaan tilannetta. Ohjekirjan mukaan helppo juttu ja olihan se. Painetaan nappia ja kone uudestaan päälle, eikä vilku enää virhekoodi. Jee, mä osasin...

Perjantai-iltana virhekoodi vilkkuu taas. Uusi yritys painella nappia ja taas käynnistys. Taas onnistuin 12 tunniksi. Lauantaiaamuna se vilkkui taas ja talossa oli vain 18 astetta lämmintä... Siinä vaiheessa pääsikin jo muutama ärräpää ja rupesin netistä etsimään tietoa huoltomiehestä. Ei löydy tästä kaupungista, pääkaupunkiseudulta kyllä. Päätin konsultoida ystävää: hän suositteli sivustoa lampopumppu.info. Sieltä löytyikin oma keskusteluketju Nibe Fighter 410P:n vioista. Luin kaikki 8 sivua läpi ja siellä puhuttiin vaan puhaltimien ja laakerien vaihtamisesta yms. Ei mitään minulle :(

Niinpä menin takaisin Niben omille sivuille. Päätin kokeilla palstaa usein kysyttyä poistoilmalämpöpumpuista. Ja sieltä se löytyi. Joku kysyi, että miksi uuden talon poistoilmasuodatin on tukossa ja vilkkuu virhekoodi A03. Eikä minulla voi olla suodatin tukossa, kun juuri eilen sen imuroin. Taas ohjekirja käteen ja totta tosiaan, laitteessa onkin 2 suodatinta, joista vain toista olin imuroinut. Se toinen onkin siellä takana vähän piilossa ja kun sain sen kotelon auki, niin suodatin oli todella tukossa, aivan musta, pölyinen, siis kauhea. Imurointi muutti sen kauniin vaalean harmaaksi. Nyt sitten odotetaan jännityksellä alkaako virhekoodi vilkkumaan ensi yönä....

Enpä voi olla moittimatta Niben ohjekirjaa. Virhekoodin A03 kohdalla ei puhuta mitään tukossa olevista suodattimista. Mistä tällainen tyhmä nainen voi ymmärtää katsoa suodatinta, jos siitä ei ole mitään mainintaa kyseisen virhekoodin yhteydessä. Minä en ole insinöörien ajatukstenlukija!!!!!

1 kommentti:

  1. Pistä ihmeessä palautetta valmistajalle, niin ehkä jatkossa ymmärtävät selittää tämänkin asian.

    Oli varmaan helpotus kun sait homman hoidettua ilman ulkopuolista apua :) Sinnikkyys on kova sana!

    VastaaPoista