torstai 13. lokakuuta 2016

Ruokaa, kasvisruokaa

Nyt on se hetki vuodesta, kun tulee syötyä runsaasti kasvisruokaa. Ja kasvikset (ainakin osittain) omasta maasta, mikä sen parempaa.

Vihdoin sain inspiksen tehdä toisesta nyhtökaurapaketista ruokaa. Ensimmäisestä tein sen porottoman käristyksen, joka ei ollut minun makuuni. Nyt tein lemppariohjeellani vokkia. Siinä makua antaa currytahna. Ohjetta olen hiukan muokannut omaan suuhuni sopivaksi, eli olen mm. korvannut kookosmaidon ruokakermalla.


Samaan aikaan keitin punajuurisosekeittoa 5 litran kattilassa. Suurimman osan keitosta pakastin ja syön sitä myöhemmin, kun en viitsi tai ehdi laittaa ruokaa. Nyt on jääkaapissa raaka-aineet punajuurivuokaa varten... Voiko olla parempaa yhdistelmää: punajuuri ja homejuusto ?

Lehtikaalit näyttävät tällä hetkellä kauniilta. Vihreitä, tuuheita, kiharareunaisia. Niistä olen tehnyt sipsejä...


Muutaman satsin olen onnistunut polttamaan, koska leivinuunissa on vaikea säädellä lämpötilaa... Tänään lämmitin uunin, joten huomenna aamulla ennen töihinmenoa ehdin tekemään taas yhden annoksen.

Alkuviikosta olin varsin nostalgisissa tunnelmissa, kun kaivoin oman vanhan kotitalouden oppikirjani esille, se on 80-luvulta...



Niin oli kauniilla kaunokirjoituksella kirjoitettu oma nimi ja 7e etusivulle :) Voi niitä aikoja...
Ihan oli pakko jakaa tämä kuva Facebookissa ja yllättävän monelle kaverille tuli samanlainen nostalginen tunne, osa tunnisti kirjan omakseen, osa taas päällysmuovin... Hyvä ja toimiva kirja edelleenkin.

Huomenna loman alkamisen kunniaksi voisin kyllä syödä kunnon pihvin, ettei ihan unohdu tuo lihan syöminen.

2 kommenttia:

  1. Kasvisruot ovat hyviä ja terveellisiä ja niitä tuleekin tehtyä nykyään hyvin usein. Tuota nyhtökauraa en ole itse kokeillut.
    Vanhat koulukirjat tuovatkin kivasti muistoja mieleen.

    VastaaPoista
  2. Punajuuri on mun lemppareitani!

    VastaaPoista