keskiviikko 28. tammikuuta 2015

Puutarhaohjelmia

Kotona on liian vähän tekemistä, siis puutarhatekemistä, että aika tulee pitkäksi. Kissanhiekasta en puhu vielä mitään, koska kokemukset ovat vähäisiä. Myöhemmin sitten siitä... Kauheasti en ole jaksanut lukea, vähän vain selaillut puutarhakirjojen kuvia, ei oikein jaksa :(

Mutta mitä olen tehnyt ? Olen katsellut puutarhaohjelmia. Ei, ei niitä Suomen tv-kanavilta tule, ei todellakaan. Niillä odotellaan myöhempää kevättä, sitä aikaa kun puutarhureilla ei ole enää aikaa puutarhaohjelmille, vaan he möyrivät puutarhoissaan.

Olen katsellut YouTubesta puutarhaohjelmia. Ensin BBC:ltä tulleen Gardeners' world 2014 ohjelmasarjan yli 30 osaa.


Vanhempia kausia en ole vielä ehtinyt katsomaan, joten katseltavaa riittää. Toinen kiinnostava sarja on The A To Z Of TV Gardening.



Ainoa huono puoli kummassakin sarjassa on suomenkielisen tekstityksen puute, mutta koko ajan opin lisää englanninkielistä puutarhasanastoa ja kasvien nimiä englanniksi. Ensin alkuun meninkin sekaisin, kun Monty Don puhui daalioista ja minä kuvittelin hänen puhuvan päivänliljoista, nimet kuulostavat niin samanlaisilta englanniksi äännettyinä.

Puutarhaohjelmien parissa kuluu talvikuukaudet vähän nopeammin, varsinkin kun käsissä on samalla puikot tai virkkuukoukku.

1 kommentti:

  1. Olen aina ihmetellyt tuota kotimaan puutarhaohjelmien aikataulutusta. Talvella niitä olisi ihana katsella, kun ulkona on kylmä ja lunta pukkaa. Silloin pitäisi saada haaveilla keväästä, kylvöistä, kukista. Vaan ei. Viisaat ovat toisin päättäneet; ohjelmat tosiaan tulevat vasta silloin, kun koivut ovat jo hiirenkorvalla. Olen joskus antanut Ylelle palautetta, mutta eipä tunnu vaikuttavan.

    VastaaPoista