maanantai 4. helmikuuta 2013

Piristystä

Piristystä kaipailen elämääni. Kylvin herneenversoja, ostin ilokseni soilikin.


Silti tympii... Soilikki on todella kaunis kasvi. Se muistuttaa isoäidistäni, jolla oli useita kukkivia soilikkeja lapsuudessani. Kunpa saisin pidettyä tämän yksilön hengissä pitkään... Ja tottahan unelmissani siintää ajatus soilikin lisäämisestä... Katsotaan, josko löytyisi innostusta. Mustanmerenruusun kävin siirtämässä saunamökin kaapista ikkunalaudalle. Katsotaan herääkö se henkiin. Sen suhteen olen pessimisti, koska se kuivui liian aikaisin kesällä...

Parin viikon takaiset perennakylvöt vein tänään ulos lumihankeen. Siellä ne nyt kylmettyvät kasvulaatikoiden välissä lumikerroksen alla. Saas nähdä, riittääkö tällainen reilun kuukauden hankiulkoilu kylmäkäsittelyksi. Toivottavasti.

Kauppojen siemenhyllyjä olen tutkaillut ahkerasti. Kylvösuunnitelma on tehty, joskin sitä on vielä hiukan muokattava. Sillä en voi kylvää juureksia sellaiseen laatikkoon, joka on vielä lautoina liiterissä. Laatikot kuitenkin valmistuvat aikaisintaan toukokuun lopulla. Olen ostanut jo 3 pussillista siemeniä: ananaskirsikkaa, mansikkakoisoa ja krassia. Krassillakaan ei ole kiirettä, mutta ananaskirsikat pitää kylvää jo maaliskuun alussa, että ehtivät tuottamaan satoa loppukesällä. Ajatuksena on kokeilla joka kesä jotain uutta. Viime kesänä kokeilin steviaa, mutta en innostunut, enkä jatka sen kasvatusta.

2 kommenttia:

  1. Meilläkin oli lapsena soilikkeja ja mustanmerenruusuja. Mikä lie ennen ollut kun ne menestyivät ja säilyivät vuodesta toiseen. Naapurista saatiin aina alkuja. Nyt ei voi kuin haaveilla niiden säilymisestä.
    En ole milloinkaan kylmäkäsitellyt siemeniä, olen vaan kylvänyt ne syksyllä. Viime syksynä kylvin myskimalvaa, nyt en kyllä muista, että mihin ;O
    Viljelysuunnitelmaa pitäisi täälläkin alkaa tekemään.
    Sullahan on erikoisuuksia tulossa! Viime kesäinen stevia on tuossa justjust hengissä, aivan ohuet pienet varret ja minilehdet kääntyvät valoon päin. Täytyy vaihtaa sille mullat.

    VastaaPoista
  2. Minä olen saanut mustanmerenruusut kasvamaan vanhan kasvin mullasta löytyneistä "kävyistä". Sillä tavalla olen niitä lisännyt ja joskus olen jopa ostanut niitä käpyjä.
    Vanhaa ruusua en ole saanu talven jäljiltä henkiin.

    VastaaPoista