torstai 28. helmikuuta 2013

Lumilinkouksen nolo loppu

Viimeisestä lumilinkoilusta on kulunut aikaa, onneksi. Mutta silloin jäi homma vähän kesken, kun bensa pääsi loppumaan. Se tarkoitti myös sitä, että lumiligon rumpu tuli hiukan huonommin puhdistettua. Ja se huonostipuhdistettu lumi pääsi jäätymään. Viime viikonloppuna yritin käyttää lumilinkoa haettuani bensaa lisää. Lumilinko kyllä käynnistyi, mutta linko ei pyörinyt. Aikani yritin, mutta kyllästyin. Minun olisi pitänyt uskaltaa kääntää lumilinko kyljelleen ja sitä kautta puhdistaa jäitä pois tai YMMÄRTÄÄ sulattaa jää pois esimerkiksi auton sisätilalämmittimellä. Mutta ei, minä annoin periksi.

Lumilinko on kulkenut huonosti nuoskalumessa, joten tilasin siihen lumiketjut. Lumiketjujen mukana tuli kiinnitysohje, joten minä innokkaana lähdin niitä asentamaan. Varsin helppoa, paitsi että, ei se haka kääntynytkään niin helposti oikeaan suuntaan, saati ottanut kiinni ketjun lenkistä. Muutaman katkenneen kynnen jälkeen sain ensimmäisen lumiketjun kiinni. Toinen ei sitten suostunut menemään, ei, ei ja ei... Taas luovutin ja ilmoitin isälleni, että siihen tarvitaan miehistä voimaa.

Ja mitä sanoo isäni, joka tuli käymään. Että yleensä renkaista tyhjennetään ilmat ennen lumiketjujen asennusta. Mistäs minä olisin voinut sellaista tietää... Isän avustuksella toinenkin lumiketju saatiin kiinni. Sen jälkeen hän puhdisti lingon jäästä ja yritti käynnistää linkoa. Lähtihän moottori käyntiin, mutta linko ei pyörinyt. Minä olin huonolla puhdistamisella rikkonut lingon :(

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti