perjantai 14. heinäkuuta 2017

Ruusuostoksilla

Ai minä vai, älä nyt hulluja puhu!!! Tälle pihalle ei mitään jaloruusuja tule... Koskaan ei pitäisi sanoa: "Ei koskaan"... Tänään siis todellakin kävin ruusuostoksilla...

Rakensin muutama vuosi sitten talon ja saunamökin väliin muotopuutarhan. Postaus siitä löytyy täältä. Alkuun minulla oli ideoita monivuotisista kasveista, joita istutan muotopuutarhan reunapenkkeihin. Mutta ei ollut rahaa jne... joten alkuvaiheessa kylvin sinne pioniunikkoa. Pioniunikko on ollut kiitollinen kasvatettava, koska sen ensimmäisen kylvön jälkeen sitä ei ole tarvinnut kylvää, vaan se on kylväytynyt ihan itsekseen. Joskin sitä löytyy muualtakin kuin penkistä...

Rikkaruohoja kulkuväylällä

Sitten löysin yhden aivan ihanan ruusun, oranssinvärisen... Olen sitä jo yrittänyt ostaa, tilata, vaan en ole saanut... Sille mietin paikkaa etupihan kukkapenkistä, perennojen seasta, mutta ei oikein sytyttänyt. Sitten keksin, että tuollaiset jaloruusut sopisivat ihan loistavasti tuohon muotopuutarhan reunalaatikkoon...

Onneksi löysin ko. ihastukseni paikallisen puutarhan nettisivuilta, ei tarvinnut pitkälle lähteä sitä hakemaan... Arvaat  varmaan, ettei sitä sieltä saanutkaan... No ei, heillä on pitkä lista, mutta vain osa listan kasveista löytyy puutarhalta. Mutta löysinpä jotain muuta...

Peittoruusu 'Yellow Fairy'

Ruusu 'Orange'
Ja mikä se suosikkini on ? En paljasta, ennenkuin löydän hänet ja saan ostettua. Huomenna lähden vähän kauemmaksi etsimään...

Mutta kun puutarhaliikkeessä käy, varsinkin tilipäivänä, niin ruusujen lisäksi mukaan tarttui pari perennaakin...

Isokaunosilmä

Koreatörmäkukka
Tuota kaunosilmää olen katsellut jo aiemmin, että se voisi muuttaa meille, mutta aina se on jäänyt ostamatta. Törmäkukkaa olen nähnyt vain sini-violettina, joka ei kolahda minuun, niin tämä valkoinen oli iloinen ylläri, joten pitihän sekin ottaa mukaan...

Mutta huomenna jatketaan muotopuutarhan kimpussa, jos saan hankittua ruusuja lisää... Ruusuinto on kova...

Mukavaa alkavaa viikonloppua!!!!

12 kommenttia:

  1. Minä olen nyt innostunut mm. noista törmäkukista. Toivon niille hyvää talvenkestävyyttä. Olen nyt löytänyt eri värisiä ja sävyisiä useampia ja olen niitä ripotellut sinne tänne. Kun pian saisi jonkin jaettuakin.

    Minullekin on vaivihkaa ilmaantunut muutamia uusia ruusuja. Alun perin tässä pihassa vihasin niiden piikkejä, että en tykännyt koko lajista.

    Onnea ruusun etsimiseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulle törmäkukka oli melko uusi tuttavuus, vain sinertävän tiesin. Jos hän viihtyy täällä, niin saatanpa hankkia lisää.

      Poista
  2. Onpa kaunis tuo törmäkukka. Minulle se on ihan uusi tuttavuus. Mukava kun olet innostunut ruusuista. Ne ovat kyllä aivan ihania. Aurinkoista viikonlopun jatkoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen itsekin, samoin ystävät, hiukan hämmästynyt tuosta ruusuinnostuksesta... Toivottavasti se jatkuu ja saan pidettyä nuo elossa

      Poista
  3. Ooh, ruusuja, varmasti tulevat näyttämään hyvältä muotopuutarhassa. Minullakaan ei ole yhtään ruusua, eikä niitä ainakaan vielä tule, mutta ehkä sitten joskus myöhemmin ... :)
    Kaunis valkoinen törmäkukka.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ruusujen suhteen mieli voi muuttua nopeastikin. Minulla kävi niin... Ilmeisesti alitajunta tekee suunnittelutöitä ja kun ruusuille löytyi paikka, niin sitten alkoi ruusukuume.

      Poista
  4. Minä en myöskään ole koskaan jaloruusuista perustanut, mutta eipä sitä koskaan tiedä... Pensasruusuista pidän paljon, ne ovat niin helppoja ja runsaasti kukkiviakin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pensasruusuja minäkin olin miettinyt pihalleni, kun ko. kohta valmistuu (perataan), jaloruusuja pidin hankalina ja vaikeina talvettaa. Tässä sitä nyt ollaan arkojen ryhmäruusujen omistajana...

      Poista
  5. Joka kevät ostan jonkun jaloruusun, mutta usein eivät enää ilmesty seuraavana vuonna, paleltuvat mokomat jalosukuiset! Mutta en anna periksi. Ihanai ostoksia teit, kaunis tuo valkoinen törmäkukka! Toivottavasti löydät etsimäsi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Talvettamista minäkin pelkään, koska paikka ei todellakaan ole mikään tuulensuojainen. Istutussyvyyskään ei ole tarpeeksi syvä, mutta yritän ainakin... Syksyllä pitää hankkia talvensuojaturvetta yms. Kaikki keinot käytetään, jotta talvetus onnistuisi...

      Poista
  6. törmäkukat ovat minusta tosi kauniita!

    VastaaPoista