maanantai 26. elokuuta 2013

Projekti nro x: portaat takapihalle

Takapihan terassilta on hankala laskeutua maahan, koska rakennusvaiheessa on portaat jäänyt tekemättä. Askelmiksi oli kannettu 3 harkkoa, joista yhden olen jo tarvinnut muualle.

Lähtökohta

Ensimmäisen version portaista suunnittelin hienosti tietokoneella. Isäni tyrmäsi sen, hän piti sitä liian kevyenä ja monimutkaisena rakenteena. Mutta hän lupasi minulle paksua palkkia, joista saa rakennettua kestävän rungon. Joten suunnittelin portaat palkkien mukaan... Sekään suunnitelma ei kelvannut, koska olin suunnitellut, että porraslaudat ovat kiinni toisissaan. Kuulemma lautojen väliin kannattaa jättää raot. Joten suunnittelu jatkui...

Materiaaliksi oli valittu painekyllästetty puu, koska se on kestävää, vaikka ongelmajätettä onkin. Terassini on tehty komposiitista (vai miksi tuota tekopuuta kutsutaankaan), mutta sitä en halunnut missään nimessä. Lopulta materiaaliksi tuli painekyllästetty kierrätyslauta, pintalaudat on purettu vanhasta terassista ja runkomateriaali on jämätavaraa toisesta projektista. Ja koska runkotavara ei ollutkaan sitä mitä piti, olikin melkoinen palapeli saada rungosta oikeankorkuinen.

Runko

Runko rakentuu erikorkuisista palikoista, jotka olen yhdistänyt molemmilta puolilta naulauslevyillä. Pelkkään liimaan en uskaltanut luottaa...


Lähes valmiit portaat

Tällaiset niistä sitten tuli... Alunperin laudat oli maalattu ruskeaksi, mutta minä halusin harmaata. Maalikaupassa olivatkin sitten ihmeissään, että millä maalilla nämä voi maalata, mikä on peittävää ja tarpeeksi kestävää. Lopulta myyjä päätyi suosittamaan peltikattomaalia. Maali tekee pinnasta liukkaan, joten talvella portaat ovat vaaralliset, mutta en minä näitä portaita talvella edes käytä, joten liukkaudesta ei ole haittaa. Ja mikä parasta, maali on täsmälleen samaa harmaata sävyä kuin talon harmaat räystäs- yms. laudat.

Terassin reunasta puuttuu vielä pari lautaa, koska kierrätyslaudat loppuivat vähän kesken. Mutta saan niitä parin viikon päästä lisää. Portaat ovat kapeammat kuin terassi, koska portaiden viereen olen suunnitellut kukkalaatikon. Se rakentuu ensi kesänä.

2 kommenttia:

  1. Vau, täällä mä vain koneella istun ja siellä on saatu aikaan vaikka mitä taas...

    VastaaPoista
  2. Mikään ei valmistu hetkessä, vaan hitaasti ja ajan kanssa. Blogimaailmassa kaikki vaan tuntuu siltä, kun esittellään valmistuneita projekteja

    VastaaPoista