keskiviikko 21. helmikuuta 2018

Kävinpä katsastamassa autoani...

Jokavuotinen piina, joka kuitenkin on pakko tehdä. Varasin viime viikolla netissä ajan Porvoon Autokatsastukseen, jossa olen aiemminkin käynyt autoa katsastamassa.

Lämpömittari näyttää ulkona -23 astetta pakkasta ja käyn laittamassa auton lämmitysjohdon päähän. Ettei kylmyys aiheuttaisi ongelmia...

Kun pääsen katsastuspaikkaa, heillä ei yhteydet toimi. En pysty heti edes maksamaan. Katsastusmies käy tiskillä ja kiukuttelee, kun ei yhteyden toimi... Jo rupeaa hirvittämään, mutta toivon silti, että katsastusmies olisi ammattitaitoinen, eikä antaisi kiukun näkyä työssään...

Istun ja neulon odottaessani...


Mutta mistä syystä ? Käsijarru oli jäätynyt tässä pakkasessa ja jumitti. Ja mitä tekee tämä katsastusmies, hän tuo minulle auton takaisin AJOKELVOTTOMANA, käsijarru edelleen jumissa.

Samassa hallissa toimii myös autohuolto, jonne autoni sitten ajettiin eri pyynnöstä (en pääse muuten kotiin 10 kilometrin matkaa) ja huoltomies kopautti käsijarrun auki. Enpä kysynyt, että olisiko tuosta työstä pitänyt jotain vielä maksaa. Kysyin kyllä, että menikö auto nyt katsastuksesta läpi. EI kuulemma mennyt.

Eli minä siis vien autoni ensin pariksi tunniksi lämpimään parkkihalliin ja sitten katsastukseen, niin käsijarru ei jää jumiin ammattitaidottomalla katsastusmiehellä.

Eipä tarvitse käyttää enää Porvoon Autokatsastusta. Ei tämä ollut ensimmäinen kerta, kun autoni hylättiin katsastuksessa, mutta oli ensimmäinen kerta, kun sen saa katsastuksesta takaisin ajokelvottomana.

Onneksi illaksi on tiedossa mukavaa seuraa Riihimäessä, niin ehkä tämäkin kiukku laantuu...



12 kommenttia:

  1. No jo oli katsastusmies..:(
    Onneksi me katsastamaan menijät voimme äänestää jaloillamme..:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi todella voi äänestää, kunhan saa ensin läpi uusinnasta. Se ilmeisesti pitää tehdä samassa paikassa. Ajattelin kyllä laittaa ajanvaraukseen lisätoiveen, että en halua samaa katsastusmiestä, kokemus oli niin kauhea

      Poista
  2. Taisi olla katsastusmiehellä huono päivä. Aika paljon eroja noissa katsastuspaikoissa on. Kolme viimeisintä kertaa olen käynyt paikassa, jossa palvelu on hyvää ja asiallista. Edellisellä kerralla valojen suuntauksessa oli jotain hämminkiä. Katsastusmies kehotti odottamaan hetken ja suuntasi valot uudelleen, ettei sen takia tarvitse uudelleen tulla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todella huono päivä oli... Aiemmilla kerroilla olen saanut tuollakin ihan asiallista palvelua, uusintakatsastuksen jälkeen en tuonne enää mene!!! Samanlaista suuntauspalvelua olen minäkin joskus saanut joskus

      Poista
  3. Joskus tuntuu että noissa katsastusasemilla toimitaan ihan mielivaltaisesti. Meilläkin joku merkkivalo paloi aseman mittareilla kokeillessa, käytimme huollossa eikä siellä ollut mitään vikaa. Muutama kymppi taas lisärahaa ja katsastusmies sanoi että pitäisi seurata jos vikavalo syttyy. Mitenkähän sitä voi seurata, kun se ei näy missään auton mittareissa...
    Ainut plussa koko reissussa oli, että sain maksaa katsastusmaksuni viime vuoden Voicen voittajalle, Saija Saarnistolle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin :( Oikaisuvaatimuksen voi tehdä, mutta useimmiten pääsee helpommalla ja kalliimmalla, kun tekee mitä katsastusmies haluaa. Nytkin on autolle huolto tilattu ja pyydetty huoltoa sulattamaan käsijarrua, jotta se menee katsastuksesta läpi... Todennäköisesti huoltopäivänä ollaan jo lämpöasteilla, joten mitään ei tarvitse tehdä...

      Poista
  4. Olipa ärsyttävä tapaus! Meillä onneksi mies vapaaehtoisesti hoitaa myös minun autoni katsastuksen, tilaamalla katsastuksen huollon yhteyteen. Onneksi tällä systeemillä auto on aina mennyt katsastuksesta läpi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivoisin, että minullakin olisi joku, joka voisi hoitaa nämä hommat puolestani... Tämä kokemus oli kyllä ihan ainutlaatuinen, vaikka hylsyjä on tullut aiemminkin.

      Poista
  5. Olipa ikävä katsastuskäynti! Autojen huollot ja katsastukset ovat minulle kauhistus, kun ei voi koskaan tietää, mitä sieltä löytävät ja enpä juuri autoista mitään ymmärräkään...ajelen vain:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kun voisikin vain ajella :) Se tekisi elämästä paljon helpompaa...

      Poista
  6. Hei. Aluksi haluan pahoitella sitä, ettei katsastuskokemus ollut tällä kertaa mieluinen, pyrimme aina palvelemaan asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla, ja otammekin kaiken, niin positiivsen kuin negatiivisenkin palautteen vastaan ja käymme palautteet sitten läpi kaikkien asianomaisten kanssa.

    Käsijarrun jäätyminen / jumiutuminen on ikävä kyllä, niinkuin kirjoitit hyvin yleistä pakkaskeleillä, tästäkin huolimatta meidän tulee katsastuksessa seurata katsastuslakia siitä mitkä kohteet katsastuksessa tarkistetaan, ja miten eri viat arvostellaan. Laki on ymmärettävistä syistä jarruvikojen osalta hyvin selkeä siltä osin että jarruviat arvostellaan muutamaa poikkeusta lukuunottamatta aina hylkäysvikoina koska ne ovat aina suoranaisia turvallisuusriskejä jos jarruissa on vikaa. Kunnossa oleva jarrujärjestelmä ei "jää päälle" missään olosuhteissa oli sitten ulkona -30 tai +30 astetta, vaan jos jarru jää jumittamaan on siinä aina jonkin sortin vikaa. Tiedämme hyvin että on monia ihmisiä jotka eivät käytä autojensa käsijarrua ollenkaan pakkasella koska pelkäävät että jarru jumittaa. Tämä ei kuitenkaan vapauta siitä vaatimuksesta että liikenteessä käytettävässä autossa tulee aina olla, kaikissa olosuhteissa toimiva käsijarru. Auton paikallapitämisen lisäksi käsijarrun tehtävä autossa on toimia avustavana hätäjarruna mikäli auton normaaliin jarrujärjestelmään tulee vika, tästäkin syystä käsijarru on tärkeä varuste. Katsastuksen tarkoitushan on varmistua siitä että tiellä liikkuvat ajoneuvot ovat kaikin puolin turvallisia.

    Katsastustoiminta on viranomaisten ja lakien osalta hyvin tiukasti valvottua toimintaa, eivätkä katsastusmiehet voi itse "sooloilla" vikojen tai päätösten kanssa miten haluavat. Tästä syystä vihjaileminen siihen suuntaan että katsastusmiehen koettu huonotuulisuus jotenkin vaikuttaisi katsastuspäätökseen on hyvin arveluttava ja jossain määrin jopa ammattitaitoa loukkaava päätelmä. Voi olla että kiireessä temppuilevat järjestelmät voivat joskus kiristää kenen tahansa hermoja, mutta on 100% varmaa että katsastuspäätökseen tällaiset asiat eivät vaikuta. Kuulemani ja lukemani perusteella olen kuitenkin siinä ymmärryksessä ettei katsastaja ollut teitä palvellessaan huonotuulinen tai töykeä?

    Katsastaja kertoi minulle puhelimitse myös että oli jo itse vääntänyt auki käsijarrun vivut autostanne auki, jotta käsijarru vapautuisi, tämä ei kuitenkaan ollut auttanut, ja koska jo lakikin kieltää auton korjaamisen taikka huoltamisen katsastuksen aikana ei mitään muuta ollut tehtävissä kun ottaa auto ulos. Katsastaja kertoi kertoneensa teille että koska jarru nyt lahaa päällä ei autolla kannata ajaa kotiin, sillä se saattaa rikkoa jarrut kokonaan, kuluttaa renkaan rikki jne, jolloin olisi syntynyt lisää korjattavaa aivan turhan takia. Tämän jälkeen ymmärtääkseni auto otettiin korjaamolle sisään heti, päivän ennakkoon varattujen töiden ohi, jotta jarru saataisi auki ja pääsisitte jatkamaan matkaa. Normaalisti korjaamo kun korjaamo velottaisi tästäkin työstä siihen kuluneen ajan, koska kyseessä on autossa oleva vika, mutta nyt ei teiltä korjauksestakaan veloitettu mitään, ihan asiakaspalvelun nimissä kun nyt korjaamo ja katsastus kuuluvat samaan yritykseen vaikka täysin erillisiä itsenäisesti toimivia osastoja ovatkin.

    Uskon myös että ymmärrätte sen, että vaikka jarru saadaankin koputtelemalla irtoamaan ei se tarkita että vika olisi korjattu. Niinkuin aikaisemmin kirjoitin, jos käsijarru tai mikä jarru tahansa jumittaa ja jää päälle on siinä aina vika, joko alkava tai vakavampi sellainen. Ja ennen pitkää jos tätä vian aiheuttajaa ei korjata, jarru joko lopettaa kokonaan toimintansa tai jämähtää päälle niin pahasti ettei autolla pysty ajamaan ollenkaan, jolloin on taas kyseessä turvallisuusriski.

    Jos koette että katsastuksessa on tapahtunut virhe, voi siitä tehdä oikaisuvaatimuksen Trafille.

    Toivottavasti tämä viesti selvensi asiaa, ja kaikesta huolimatta oikein hyvää ja aurinkoista viikonloppua.

    Yst.Terv.
    William Roberts
    Katsastuspäällikkö
    Porvoon Autokatsastus

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmärrän, että lakia pitää noudattaa, oma työni perustuu täysin lakien noudattamiseen!!!! Mutta laki ei kiellä asiakaspalvelua. Ei todellakaan ole kiva saada takaisin autoa, joka ei toimi. Ja itse piti korjauksesta sopia huoltonne kanssa, katsastusmies pakeni henkilökunnan puolelle. Jos en olisi ollut pakkoraossa autoni kanssa, se olisi jäänyt niille sijoilleen pihallenne odottamaan käsijarrun sulamista. Mutta koska 10 kilometrin kävely 20 asteen pakkasessa ei huvittanut, oli auto pakko saada ajokuntoon. Katsastuskokemus oli tällä kertaa niin epämiellyttävä, että uusintakatsastuksen jälkeen vaihdan katsastuspaikkaa ja suosittelen samaa muillekin!!!! Harmi, että uusintakatsastusta ei voi teettää muualla

      Poista